فاطمه صادقی نیک پی؛ فریبا اشرفی
چکیده
خاستگاه تصاویرعرفانی، "تخیل فعال"و عالم مثال است.دراین مقاله با خوانشی از سه اثر دو نویسنده معاصر ایرانی و فرانسوی، «محبوس در بن بست زمان »نادره استوار و «سندروم کوپرنیک و عطار »هانری لووان بروک ، می توان به نمونه هایی از ژانر علمی- تخیلی دست یافت که در آن علم و عرفان کنار هم قرار می گیرند. همچنین نمادهای پرشمار موجود دراین ...
بیشتر
خاستگاه تصاویرعرفانی، "تخیل فعال"و عالم مثال است.دراین مقاله با خوانشی از سه اثر دو نویسنده معاصر ایرانی و فرانسوی، «محبوس در بن بست زمان »نادره استوار و «سندروم کوپرنیک و عطار »هانری لووان بروک ، می توان به نمونه هایی از ژانر علمی- تخیلی دست یافت که در آن علم و عرفان کنار هم قرار می گیرند. همچنین نمادهای پرشمار موجود دراین آثار براساس روش شناسی ژیلبر دوران مورد تحلیل قرار گرفته و برای دقت و مقایسه روشنگرانه، با اشاره به روش شناسی هانری کربن ، قرابت رویکردهای موصوف با عرفان را مورد بررسی قرار می دهیم تا شناختی جدید از مفهوم عروج در تخیل عرفانی این دو نویسنده بدست آید.به علاوه در می یابیم چگونه ترس شخصیت های اصلی این داستان ها در گذر زمان با نمادهای تماشایی و جداکننده تلطیف شده تا حدی که اصولاٌ مرگ از ترس خالی می شود. این نویسندگان بدین شکل به دنبال تعالی هستند.